Fra prøvefiler til ferdige bilder
*pling* Nå har du mottatt prøvefilene.
Forhåpentlig er det litt overvelende: Bildene er mange, og det kan være vaskelig og velge.
Her er litt tips og tricks til og gå frem
Hva er et prøvebilde?
Et prøvebilde er et lett-redigert bilde, som gir en ide om hvordan det ferdige bilde kan bli. Bildet er ikke fin-tunet eller retouchert, men redigert nok til at kunden kan visualisere bruken av bildet.
I eksemplet under var ønsket fra kunden, at vi jobbet med et gylden/varmt uttrykk og derfor er prøvebildene et helt annerledes enn utgangspunktet.
Råfil direkte fra kamera
Lett-redigert prøvefil
Ferdig-redigert bilde.
Når bildet er utvalgt, vil den siste retouch gjøres. Dette varriere så klart fra bilde til bilde, og kunde til kunde.
I eksemplet, er følgende redigering gjort:
- Generel retouch (negle, ridser osv.)
- colorgrading
- Justering av lys og kontraster
- Siste finpuss.
#1
Den grove selektering.
Som fotograf har jeg allerede valgt mange bilder fra, men for at være sikker på at dere har et godt utvalg, så vil der fortsatt være mange bilder.
Mange opplever at det er vanskelig og velge; rett og slett uoverskuelig.
- Start med og lage kopi av mappen, som du kaller “Favoritter”.
- Gå så enkeltvis bildene i gjennem med en simpel “Ja” / “Nei”-runde. (Nei = slett fra favoritt-mappen)
- Er flere bilder ganske like, ta disse opp samtidig og velg favoritten av disse.
Fokuser på:
- Stemningen i bildet
- Hva kan bildet illustrere?
- Magefornemmelsen.
- Komposisjon.
Ikke tenk på:
- Ting som kan fjernes (fx uren hud)
- Fargene er litt “feil”
- Mørkhet / lyshet
#2
Seleksjon
Nå begynner den vanskelige del. Her vil jeg anbefale og ta en liten tenkepause:
- Hva skal vi bruke bildene til?
- Hva har vi av akutte behov?
- Har vi variasjon nok?
Dere har sikkert gjort noen tanker om antall bilder, men min erfaring er, at disse tanker ofte endres etter og ha sett bildene – og mulighetene.
Om dere trenger hjelp til den endelige avgjørelse, er det bare og ta kontakt. Som fotograf, har jeg selvfølgelig også noen personlige favoritter.
Jeg opplever dessverre, at kunden ofte tar de litt sikre valg – og velger bort dem som er litt annerledes og spennende. Dette er noe jeg er åpen for at ta en prat om, om ønskelig.
Og da er det jo bare og bestille! Her er et eksmpel på en fin, ryddig bestilling.
I tillegg sendte kunden to skjermbilder med en lampe som sku fjernes – lett og overskuelig!
#3
Ferdige bilder
Når dere har valgt favorittene ut, begynner siste del av prosessen, hvor bildene ferdigstilles.
Har dere spesifikke ønsker til redigeringen, så kan du legge ved kommentarer i bestillingen, men ellers blir bildene redigert med utgangspunkt i prøvebildene.
I det ovenstående eksempel ønsket kunden å fjerne lyktestolpen, og diverse småting.
Det er veldig forskjellig hva folk ønsker retouchert – personlig mener jeg det handler om en balanse. Det må såklart være fint estetisk, men også innenfor realismens grenser.
Levering av bilder:
Når bildene er ferdigbehandlet, vil dere motta to sett med filer:
- Web filer: Bruk på sosiale medier, nettsider – alt på den digitale flaten. Filenes størrelse er optimert, så bildene er lett å videresende, uten å miste kvalitet.
- HQ filer: Bildene i full oppløsning, som kan brukes til trykksaker og hvis bildene skal brukes på store formater.
Etterpå, så langt dere ikke har noen ønsker om endringer, er det bare å begynne og bruke bildene. Om ønskelig, vil dere få tilsendt en Terms of Use, som forklarer litt om hva man ikke kan gjøre med bildene, f.eks. behandle dem selv, og selge dem videre.
Kreditering:
Et spørsmål jeg ofte får, handler om når og hvordan man skal kreditere.
Kort fortalt, så er kreditering viktig, når tredjepart ønsker å bruke bildene til redaksjonelt bruk – f.eks. adressa, E24. Da er det nødvendig med kreditering:
“Foto: Kristoffer Wittrup / din-bedrift AS”
Når dere skal bruke bildene selv, altså på nettside, presentasjoner osv., er det ikke nødvendig med kreditering.
Når det er sagt, så er det jo alltid veldig hyggelig og bli tagget i bildene på Linkedin, det er noe der hjelper min lille bedrift å nå ut til folk.
Det er bare å ta kontakt, om dere er i tvivl, og har noen spørsmål.